Categorie: Artikel
Voorkom extra mobiele kosten tijdens vakantie

De zomervakantie staat weer voor de deur, en langzaamaan vertrekken mensen weer naar een vakantiebestemming in het buitenland, waar men maanden lang naartoe geleefd heeft!
Heerlijk op vakantie naar die bestemming waar je een paar weken lekker kunt vertoeven, en toch wordt dit geregeld al in de eerste uren, na aankomst op de vakantiebestemming, verziekt door een SMS met de mededeling dat je een bedrag van € 60,00 hebt verbruikt in het buitenland
Vreemd als je het mij vraagt, al minstens 15 jaar worden klanten op allerlei manieren gewaarschuwd tegen de hoge kosten die je misschien kunt verwachten als je naar het buitenland gaan. Inmiddels zou je er vanuit mogen gaan dat het controleren van het mobiele abonnement net zoveel aandacht krijgt als het boeken van de vakantiebestemming en het inpakken van de koffers.
Blijf je binnen de EU? Dan zijn de volgende tips toch nog de moeite waard:
1. Ga je met de boot naar een land binnen de EU? Ook al bevind je jezelf in de EU, dan nog kan je te maken krijgen met extra kosten. Dit komt omdat je mobiele telefonie en data via een maritieme verbinding verlopen. Deze kosten verlopen niet via een bundel! Wanneer je, jezelf dus op een boot bevind is het dus de moeite waard om roaming tijdelijk uit te schakelen!
2. Binnen de EU (en enkele extra landen – afhankelijk van de provider), vallen de minuten, sms’jes en MB’s die je verbruikt onder je gewone bundel. Heb je een Onbeperkt/Unlimited account, dan geldt over het algemeen dat bellen en sms’en gratis is en data een plafond heeft. Controleer dus goed of je bundel toereikend is voor op je vakantiebestemming!

Ga je naar een vakantiebestemming buiten de EU?
1. Controleer je abonnement, kijk of je bestemming bij je provider binnen de NL/EU bundel valt. Sommige providers hebben een aantal extra landen opgenomen binnen de NL/EU bundel ondanks dat ze geen onderdeel uitmaken van de EU.
2. Voor veel vakantiebestemmingen kun je aparte bundels afsluiten waarmee je kunt voorkomen dat je extra kosten in het buitenland krijgt.
3. Neem je, je telefoon mee maar wil je een andere simkaart gebruiken (uit dat land)? Vergeet dan niet roaming voor de simkaart van je Nederlandse provider, uit te schakelen!
4. Wil je roaming aan laten staan en geen extra bundels afsluiten? Neem contact op met je provider en verzoek hen eventueel om het bedrag van € 60,00 te verlagen.
Ben je in het buitenland of ben je in het buitenland geweest en heb je de grens van € 60,00 bereikt of overschreden? En lees je bovenstaande tips nu pas? Dan ben je eigenlijk te laat en is het hopelijk een goede les om de volgende keer voordat je op vakantie gaat ook je mobiel abonnement onder de loep te nemen. Het heeft hierbij geen zin om in discussie te gaan met je provider, bezwaar aan te tekenen of een klacht in te dienen daar het controleren van je mobiele abonnement eigenlijk gewoon onder de voorbereidingen (en dus verantwoordelijkheid) valt zoals dit ook geldt voor je verzekering, koffers, tickets etc.
Wil je toch nog meer informatie, de internetsite van Consuwijzer heeft nog een aantal goede tips om je verder op weg te helpen!
Terug