Brandweer Dordrecht terug op het vertrouwde Oranjepark
Vandaag is een bijzondere dag voor Brandweer Dordrecht: na 7 jaar is de brandweer van haar tijdelijke locatie aan de Noordendijk teruggekeerd naar het Oranjepark. Omstreeks 15:00 uur reden de brandweervoertuigen in konvooi met prio 1 (optische en geluidssignalen) van de Noordendijk terug naar hun vertrouwde plek aan Oranjepark.
De oude brandweerkazerne aan het Oranjepark dateerde uit 1974 en voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd; het gebouw was sterk verouderd en inmiddels waren alle grote (belangrijke) materialen verplaatst naar locatie op het Leerpark. Op 20 februari 2019 verhuisde de ploeg daarom noodgedwongen naar een tijdelijk onderkomen aan de Noordendijk. Door grootschalige ontwikkelingen en de ambitieuze plannen voor de transformatie van het gehele kazerneterrein, duurde het wachten op de definitieve terugkeer uiteindelijk tot 22 juni 2026.
Met de ingebruikname van de nieuwe kazerne op de vertrouwde plek keert de operationele slagkracht van de brandweer terug naar het hart van de stad. Het nieuwe pand is compacter en moderner uitgevoerd, waardoor het beter past in de herontwikkelde omgeving van het Oranjepark. De brandweer is vanaf vandaag vanuit deze locatie weer volledig operationeel.
Dekkingsgebied en inzet Vanuit deze locatie richt de brandweerkazerne aan het Oranjepark zich op een specifiek dekkingsgebied, waarbij snelle responstijden essentieel zijn. De post is verantwoordelijk voor de delen historische binnenstad, 19e-eeuwse Schil en de Staart.
De kazerne aan het Oranjepark rukt voornamelijk uit voor prio 1 en prio 2 meldingen. De kazerne werkt nauw samen met de kazerne aan het Leerpark.
Zie ons fotoalbum voor een korte fotoimpressie
.
